De ruggengraat van ons onderwijs
Leerlijnen vormen de ruggengraat van ons onderwijs. Ze zijn onmisbaar bij het realiseren van doelgerichte onderwijsopbrengsten. Een leerlijn is een denkbeeldige lijn waarlangs een leerling de stappen zet die nodig zijn om de einddoelen van het basisonderwijs te behalen.
Leerroutes
De weg die een leerling aflegt noemen we een leerroute. Een leerroute geeft ouders en leerkrachten inzicht in welk onderwijsaanbod het beste past bij de ontwikkeling van een leerling.
Er zijn drie leerroutes ingericht:
– vmbo basisberoepsgerichte leerweg/ kaderberoepsgerichte leerweg (bl/kl)
– vmbo theoretische leerweg (tl)
– havo/vwo
Onderwijskundige doelen
Op school werken leerlingen aan het behalen van kerndoelen van het basisonderwijs aan de ene kant, en het ontwikkelen van levensvaardigheden aan de andere kant.
De school ondersteunt de leerlingen in hun ontwikkeling naar een optimale vorm van zelfstandigheid op deze manier:
Naast de leerstof werken we doelgericht aan de zogenaamde leerstofgebied overstijgende vaardigheden zoals:
– leren leren
– leren taken uitvoeren
– leren functioneren in sociale situaties
– ontwikkelen van een persoonlijk toekomstperspectief, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid
Op deze wijze werken school, leerling en ouders gezamenlijk aan optimale en zo zelfstandig mogelijke voorbereiding op het vervolgonderwijs.
Vervolgonderwijs
Als leerlingen de Berg en Bosch school verlaten, is het mogelijk om door te stromen naar het Berg en Bosch College in Bilthoven of in Houten.